Proč je tak zákeřnou nemocí?

2. září 2016 v 14:39 | ra.innie |  ona
Nevybírá si. Mnohdy bere ženy útokem a neptá se, jestli může. Neptá se na váš názor. Je zákeřná, nelítostná. Navštíví vás, aniž byste věděly, že se tak stalo. Pokud ji neznáte, ale víte, že je něco v nepořádku, nevíte, jak ji máte pojmenovat. V mnoha případech se na ni přijde pozdě. Mnohdy napáchá obrovské škody. Diagnóza je jasná. Endometrióza.


Vezměme si klasickou situaci. Tedy v případě, že je onen člověk žena. Pokud něžnější pohlaví bude vyprávět, že má velmi bolestivou menstruaci a bolesti jsou takové, že leze až po zdi a není schopna normálně fungovat v běžném životě a jít do práce nebo do školy je v takovou chvíli nemožné, pravděpodobně řeknete, že je to normální. Omyl.

Podstatou tvorby endometriózy je menstruace. Částečky této nemoci jsou odplavovány spolu s krví a mohou se tak rozptylovat po vejcovodu i dále až do dutiny břišní a tam napáchat velké škody. Nejčastější jsou tvorby cyst, například na vaječnících, a srůstů, které se mohou objevit takřka všude. Vím i o případech, kdy ženy měli srůsty až na střevech nebo v oblasti konečníku. Takovéto útvary v těle jsou ovšem problém, protože mohou stále růst nebo prasknout a tekutinou či krví uvnitř způsobit dokonce smrt.

Endometrióza se dá s naprostou přesností určit laparoskopickou operací. Poté ji potvrdí pouze histologický rozbor. Nejde tedy jen o to navštívit ženského lékaře, ale je nutný i tento zásah do těla. Ano, pokud žena navštěvuje lékaře pravidelně, mohou se cysty a srůsty objevit na ultrazvuku a lékař je může pravidelně hlídat. Je podstatná také jejich velikost. Je rozdíl, pokud cysty mají centimetry dva nebo deset. Pokud ovšem žena jde k lékaři jednou za deset let, nemusí o přítomnosti cyst a srůstů vůbec vědět. Samozřejmě že v každém případě se jednat o endometriózu nemusí, ale tuto nemoc nelze odhalit pouze pomocí ultrazvuku.

Jaké je tedy řešení a léčba nemoci? Jak se dá bolestivá endometrióza vyléčit?

Některé ženy netrápí pouze bolestivá menstruace, ale mají bolestivé dny i mimo ni. Nemluvě o bolestivém pohlavním styku. Pociťovat bolesti každý den, nepříjemné bodání v podbřišku, zvýšený tlak, návaly tepla, pocity na horečku, na zvracení. Tímhle vším se může endometrióza v běžných dnech projevovat.

Jak ovšem pomoci ženám od každodenních bolestí? Jak jim od bolesti ulevit? Jak endometriózu vyléčit?

JAK?

Odpověď je krutá, ale jednoslovná. Nijak.

Při laparoskopii jsou lékaři schopni vyndat cysty, které mohou být přirostlé i k jiným ženským orgánům, jsou schopni zredukovat srůsty, které mohou zasahovat i do střev, jsou schopni pomocí laparoskopických nástrojů vypálit ložiska této nemoci, která mohou být v celé dutině břišní, ale nejsou schopni nemoc zastavit. S další menstruací se ložiska opět dostanou všude a růst cyst a srůstů tak pokračuje vesele dál.

Má otázka je tedy jasná. Proč se tohle děje? Proč v dnešní době pokroku, kdy jsou lékaři takový kouzelníci a dokážou zpravit lidem popálené obličeje, opravit půlku chybějící hlavy, vyměnit klouby, srdce, nejde odstranit endometrióza? Lékařství se obecně za poslední roky velmi posunulo, tak proč není nikdo schopen říct, proč se endometrióza stále vrací? Proč nikdo nedokáže ženám ulevit od bolesti?

Ovšem nejhorší z věcí, které se s endometriózou pojí, je neplodnost. Po odstranění všech následků nemoci je ženám doporučeno, co nejdříve otěhotnět, protože by se jim to v budoucnosti už nemuselo nikdy povést. Ono pokud endometrióza poškodí vaječníky tak, že se musejí odstranit, je otěhotnění velmi těžké. Ženám, které kvůli životním situacím otěhotnět ihned po laparoskopii nemohou, je ordinována hormonální léčba, která může trvat i rok, a žena je tak uvedena do umělého přechodu (ano se všemi jeho následky). Po ukončení léčby a návratu menstruace se ovšem endometrióza zase vrátí.

V nemocnici se mnou byla na pokoji paní, která laparoskopickou operaci kvůli endometrióze ve svých 32 letech podstupovala po dvanácté. Při jejím vyprávění se mi opravdu tajil dech a pocit, který mě naplnil v momentech, když mi vyprávěla, že před čtyřmi lety se jí povedlo díky umělému oplodnění otěhotnět, byl velmi dojemný.

Pokaždé, když čtu příběhy žen, kterým tahle zákeřná nemoc přišla do cesty, si říkám, že v tom nejsem sama. Sama bolestmi takřka každý den netrpím. Je nás mnohem víc. Je mi jen 22 a endometriózu mám 3. stupně. Děti nemám. Chci věřit, že jednou budu moci mít.

S kůží na trh jsem nechtěla jít. Chtěla jsem pouze vám, kteří o tomto trápení nemáte ponětí, dát vědět a říct, že nějaká takováhle nemoc existuje. Vím, že nemocí na světě je hodně, ovšem o endometrióze a o vyléčení se z ní se ví pramálo. Jsou dokonce ženy, které kvůli této nemoci musely odejít do předčasného invalidního důchodu, a přesto je z nemoci nikdo nevyléčí.

Pánové, pokud vaše kamarádka, přítelkyně, manželka či sestra nebo sestřenice bude mluvit o velmi bolestivé menstruaci, buďte jí, prosím, v těch chvílích oporou. Není nad to, když víte, že tu v takových chvílích s vámi někdo je. Takovéto pocity by vydaly na samostatný článek.

Přála bych si, aby se o endometrióze svět dozvěděl něco víc. Myslím, že ženy by se neměly bát zveřejnit svůj příběh. Neměly by se bát ostatním lidem na světě ukázat to, co je v životě potkalo, protože žádná z nás si to nevybrala.

(článek je přiřazen k tématu týdne "Ztraceni v pokroku")

 

17 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 2. září 2016 v 19:15 | Reagovat

Slyším o tom poprvé a dokonce si uvědomuju na koho tahle diagnóza padne jako ulitá. Ničím takovým netrpím, moje menstruace je snesitelná, ale rozhodně se o tohle budu zajímat dál.

2 Nikki Allen Nikki Allen | Web | 2. září 2016 v 22:03 | Reagovat

Tohle zní naprosto příšerně! Taky mi to sedí na jednu kamarádku, tak ji o tomhle povím.

3 ra.innie ra.innie | E-mail | Web | 3. září 2016 v 9:21 | Reagovat

[1]: Nemoc si sama vybírá, kterou ženu zasáhne a v jak velkém rozsahu. Je to opravdu hodně individuální. Děkuji, že se budeš zajímat a případně pošleš info tam, kde o ni lidé ještě nevědí, protože svět by o ní měl vědět.

[2]: Souhlasím a věř, že příšerné to opravdu je. Každý jen říká bolestivá menstruace, ale ono to není jen tak. Rozhodně o tom kamarádce řekni. Čím dříve se odhalí cysty a srůsty, tím dříve se to může začít řešit.

4 Kitty Kitty | E-mail | Web | 13. září 2016 v 19:18 | Reagovat

Děkuji za odvahu o tomto napsat, však to není žádná hanba. A může to dost ženám pomoct ještě včas. Ty sama jsi mlaďoučká a už o tom víš. Děkuji za ty, kterým pomůžeš porozumět příznakům a třeba zachráníš další lidské a ženské hodnoty :-)

5 donPepe donPepe | Web | 14. září 2016 v 8:06 | Reagovat

Silný článek.

6 ra.innie ra.innie | E-mail | Web | 14. září 2016 v 9:22 | Reagovat

[4]: Já děkuji za reakci. Také si myslím, že to hanba není, ale sama jsem nevěděla, zda chci slova v článku opravdu zveřejnit. Nakonec tu jsou.

[5]: Děkuji mnohokrát za přečtení článku.

7 Kitty Kitty | E-mail | Web | 14. září 2016 v 10:16 | Reagovat

[6]: Zatím jsem o té nemoci skoro neslyšela, ale už vím a mohla bych poradit, kdyby měla některá takové příznaky. Přeji ti nadějné další dni (dny jako nemoc nepřeju nikomu) ;-)

8 Anett Anett | E-mail | Web | 14. září 2016 v 10:47 | Reagovat

Myslím, že každý má ve svém okolí takového člověka, který touto nemocí trpí, i když ji třeba ani nemusí mít diagnostikovanou... Jak píšeš, nejhorší je onemocnět nemocí, která nelze vyléčit. Sama se s jednou budu prát do konce života. Nezbývá mi nic jiného, než ti popřát hodně štěstí, aby se nemoc nezhoršovala a mohla jsi mít v budoucnu děti, které si přeješ. :))

9 ra.innie ra.innie | E-mail | Web | 14. září 2016 v 18:03 | Reagovat

[7]:: Já o nemoci také nevěděla, do té doby, než mi přišla do cesty. Děkuji moc, též si přeji, aby bylo v rámci možností co nejlépe :)

[8]:: Právě, to je to. Nemoc je tichý nepřítel, dotyčná může vědět, že je něco v nepořádku, ovšem nemusí vůbec tušit, že se může jednat o endometriózu. Mrzí mě, že také trpíš nemocí, se kterou se budeš prát pořád. Musíme věřit a bojovat. Také držím palce, ať je co nejlépe. Děkuji, snad se někdy v budoucnu poštěstí :)

10 Káčč Káčč | Web | 14. září 2016 v 20:04 | Reagovat

O tom slyším prvně. Rozhodně mě také občas trápily bolesti v podbřišku , nebo mě občas trápí bolest při menstruaci, hned první den co to dostanu. Doufám, že tu nemoc nemám. :O Ale není to zas tak moc bolestivé, možná jen takový tlak. ;)

11 ra.innie ra.innie | E-mail | Web | 14. září 2016 v 20:17 | Reagovat

[10]: Bolest je hodně individuální, každá to má jinak. Mě bývá špatně už i týden před menses. Bolest cítím i v době, kdy své dny nemám, je přítomna takřka každý den. Důležitá je prevence a prohlídka, protože u lékaře se cysty mohou na ultrazvuku objevit. Zjistit jejich přítomnost je důležité, aby se mohl sledovat jejich vývoj atd.

12 Ježurka Ježurka | Web | 15. září 2016 v 13:54 | Reagovat

Vida, jsem tak stará a o této nemoci jsem také ještě neslyšela. Dík za info. Moje vnučka trpí každý měsíc při menstruaci, tak ji na to upozorním, i když na gyndu chodí pravidelně.

13 Eliss Eliss | Web | 17. září 2016 v 10:00 | Reagovat

Tak o téhle nemoci jsem nikdy neslyšela, ale cysty na vaječnících se mi dělali jednu dobu často a doktor mi jenom řekl že je to prý úplně normální :-(

14 I am Jane I am Jane | Web | 18. září 2016 v 12:49 | Reagovat

Je dobře že se píší takovéhle články... které můžou i záchránit někomu život :)

15 ra.innie ra.innie | E-mail | Web | 19. září 2016 v 20:04 | Reagovat

[12]: Také jsem o nemoci neměla tušení, než mi vlezla do cesty. Nicméně na internetu se dají najít články i diskuze žen trpících touto nemocí.

[13]: Ano, normální to je. Cysty se mohou během cyklu samozřejmě tvořit, ovšem po menstruaci zase vymizí. Cysty vzniklé kvůli endometrióze ovšem nemizí, jsou přítomné stále a zvětšují se. Nejsem lékař, ale takto to bylo u mě. Nejde také pouze o přítomnost cyst, ale také o to, co obsahují.

[14]: Děkuji za komentář.

16 chudobka1970 chudobka1970 | Web | 19. září 2016 v 21:11 | Reagovat

Měla bys být na titulce! Moc hezky popsáno, jasně a srozumitelně. Palec nahoru:-)

17 Viallen Viallen | Web | 20. září 2016 v 22:02 | Reagovat

Tak toto ma dosť zaujalo. O chorobe som nikdy nepočula, no presne som ten typ, čo nehorázne pri krámoch trpí. Pravidelne prvý deň z bolestí zvraciam (čo sa dialo u ľudí naposledy pri stredovekých mučeniach- jop, to je fakt!) pridávajú sa k tomu migrény a no je to na nevydržanie. napriek tomu doktorka mi tvrdí, že to je v poriadku a po pôrode sa to zlepší. Tak hádam.

18 ra.innie ra.innie | E-mail | Web | 23. září 2016 v 13:05 | Reagovat

[16]: Děkuji moc za milý komentář :)

[17]: Mě také doktorka říkala, že se po porodě bolesti zlepší. O cca dva roky později jsem změnila lékaře, přišla operace a diagnóza endometrióza. Není radno s těmito problémy. Zvracením jsem naštěstí nikdy netrpěla, má maminka však ano. Držím palce, ať bývá co nejlépe.

19 dalija dalija | 26. září 2016 v 21:46 | Reagovat

S touto chorobou bojujem od roku 2002. Dlho trvalo,kym mi ju diagnostikovali. Teraz mam 40 rokov,som po hysterektomii a endometriozu mam stale.

20 ra.innie ra.innie | E-mail | Web | 28. září 2016 v 17:53 | Reagovat

[19]: To je mi opravdu líto :( Každopádně by mě zajímalo, jak je to po hysterektomii možné. Na tuhle otázku ovšem neznají odpověď podle mě ani sami lékaři.

21 dalija dalija | 28. září 2016 v 21:15 | Reagovat

[20]: Estrogén. Tento hormón "živí" endo ložiská a celkovo môže za vznik choroby. Aj keď som po hysterektómii,nemám ani maternicu ani vaječníky,nemohli mi odstrániť všetky ložiská,lebo to bolo riziko. Nesmiem užívať substitučnú hormonálnu náhradu (umelý estrogén). Lenže telo si estrogén tvorí aj v iných orgánoch. Tak preto sa endometriózy nezbavíme zrejme nikdy. Lieky neexistujú. A aby som nezabudla. Zakázaná je aj sója a všetky sójové výrobky.

22 ra.innie ra.innie | E-mail | Web | 30. září 2016 v 15:07 | Reagovat

[21]: Což je zvláštní, že je nemoc nevyléčitelná. V dnešní době, kdy jsou lékaři schopni vymyslet kde co. Zrovna včera ve zprávách jsem viděla, že nějaký pacient žije s vyměněným srdcem již kolem 40 let (jestli si to pamatuji správně, ale tuším, že ano) a stále mu srdce funguje. Proč teda neexistují alespoň léky na utišené bolest, když člověku už nezabírá ibalgin ani brufen, jak je jich přejedený. Je to smutný příběh, co víc říct :(

23 dalija dalija | 1. října 2016 v 15:33 | Reagovat

[22]:Mne uz brufen a podobne lieky nezaberajú. Užívam Tramal. Keď prestane účinkovať,tak už potom neviem :( A to nehovorím o liekoch na spanie,lieky na migrénu,lieky na kosti,lieky na štítnu žľazu-hormón,antidepresíva. Každý deň už 16 rokov...možno aj viac. Už to nepočítam...ale mám aspoň jedného syna. Tehotenstvo bolo s endometriózou.

24 Yami Yami | Web | 5. listopadu 2016 v 11:41 | Reagovat

Mě gynekoložka tímhle straší už nějakou dobu, ale že mi to prokáže jenom laparoskopická operace... Na ultrazvucích zatím žádné cysty nebyly, tak doufám, že mám ty příšerné bolesti jenom z hormonálního důvodu a nic jiného --"
Spíš proč to nedokážeme odstranit by bylo vhodnější se zeptat, proč to máme, když to předchozí generace tolik neměly... To je už ta lidská DNA natolik zmutovaná, že se snaží sama zničit?

25 ra.innie ra.innie | E-mail | Web | 5. listopadu 2016 v 11:50 | Reagovat

[24]: Na to, proč nemoc vzniká a proč tady vůbec je a jak vlastně vzniká, nedokáže odpovědět, bohužel, nikdo. Nikdo mi v jednadvacátém století není schopen k tomu nic říct. Vezměte si brufen. A tím to končí. Tak to tedy pěkně děkuji. Přeji, ať je ti lépe, protože tyhle bolesti opravdu nejsou nic příjemného. Děkuji za komentář.

26 Vieročka Vieročka | E-mail | 10. listopadu 2016 v 7:09 | Reagovat

Najhoršie na všetkom je nepochopenie okolia. Keď si o mne myslia v robote, že som lenivá a naložia mi v robote najviac povinností, lebo však ja nemám deti. A "ty v tvojom veku to zvládneš", aj keď som mala železo len na hodnote 95 (minimum má byť 126). 😧

27 ra.innie ra.innie | E-mail | Web | 10. listopadu 2016 v 15:38 | Reagovat

[26]: Ano, naprosto souhlasím. Nikdo, kdo si nemocí sám neprošel a neví, jaké to je, tohle nikdy nepochopí. Nikdo nepochopí, jaká je to každodenní bolest, když si tím nikdy neprošel. Je mi líto, že s Vámi takto zacházejí :( Mrzí mě, když slýchám, že se tohle ženám skutečně v zaměstnání stává. Život s touhle nemocí není jednoduchý, sama to znám. Děkuji za reakci na článek.

28 Daisy Daisy | Web | 23. března 2017 v 9:37 | Reagovat

To jsem si četla začátek a říkám si, ježiš jsem baba  to určitě budu mít. No jenže já to opravdu mám, ale netušila jsem, že to má jméno.. Na cysty trpím a jsem teď pečená vařená na gyndě :(... Díky za článek

29 B B | Web | 23. března 2017 v 9:50 | Reagovat

Už rok chodím po doktorech s bolestmi,chirurgie, ortopedie, urologie, gynekologie. Nikde se nic neprokázalo. Jako poslední možnost jsem dostala doporučení na laparoskopii cca před 14 dny(mohlo by jít o endometriázu), ale bojím se toho. Tvůj článek mě tak trochu nakopnul a třeba se konečně odhodlám jít se objednat.

30 Tinushe Tinushe | Web | 23. března 2017 v 14:52 | Reagovat

Pozor, rouhavé!

Bolest nepřeju nikomu, ale pro mě je tohle zbytečný zveličování a hysterie.
Pro mě by totiž neschopnost mít děti bylo požehnání.

Je na těle, jak se s tím vypořádá.
Existují horší a zákeřnější nemoci třeba jako epilepsie a jiné, které vyléčit nejdou a ohrožují na životě. (kryptogenní ep. apod.)

Tady v nejhorším holt nebudeš mít děcka.

V poslední době se z toho udělala aféra, která je stejně trapná jako kázalé pochody proti rak. prsu.
Co se dřív řešilo soukromě a běžně, se dnes rve lidem až pod rypák a oni hysterčí.

Někoho to může zasáhnout, může si připadat okraden o ženství apod.
Pro mě by to byl dar shůry.

Já osobně beru doporučování ohledně okamžitého otěhotnění alá PAK UŽ BUDE POZDĚ jako blbost....jenže to je pohled mě - DB, která vše okolo zbouchnutí vnímá jako vnucování ženské role a jelikož k tomu mám nechuť, nemám tím pádem ráda ani tyhle rady.

Mně osobně by potěšilo, kdybych zjistila, že mé orgány nejsou reprodukční.

Tak ať je ti líp.

31 Lucka Lucka | E-mail | Web | 23. března 2017 v 15:19 | Reagovat

Pane jo, tak to je pro mě novinka, o tom jsem vůbec netušila... :-O

32 Aa'esha Aa'esha | Web | 23. března 2017 v 19:24 | Reagovat

To je asi nejlepší článek, co jsem tady na blog.cz četla. Je to poprvé, co o endometrióze slyším jinak než letmo mezi řečí. Je mi líto autorky i ostatních žen, a moc Vám přeju, aby Vám to s těmi dětmi vyšlo.

33 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 23. března 2017 v 19:37 | Reagovat

Znala jsem dívku, které musel píchat proti bolesti lékař injekce. Poradil jí, aby se vdala a měla dítě, že se jí to zmírní, podařilo se, dítě měla, byla hodně mladá kolem 20 let, ale pak už asi další ne. Je fakt, že zemřela v poměrně mladším věku- kolem 40. Zřejmě tedy to byla ta nemoc. Bylo to ovšem hodně dávno před více než 50 lety. Důležité je nezanedbávat lékařské vyšetření, snad se v ranném stadiu dá spíš pomoci.

34 Ruža z Moravy Ruža z Moravy | E-mail | Web | 23. března 2017 v 19:39 | Reagovat

http://nemoci.vitalion.cz/endometrioza/#experience

Zde je odkaz na něco bližšího, od lidí, co touto nemocí trpí.

35 padesatka padesatka | E-mail | Web | 23. března 2017 v 20:19 | Reagovat

Nebyla tu už tahle blbá fotka...?!

36 Gaz Gaz | E-mail | Web | 23. března 2017 v 20:37 | Reagovat

Nikdy jsem o nemoci neslyšela, a proto Ti děkuji, že jsi informovovala mě a spoustu dalších lidí, protože to je rozhodně potřeba. Jak sama píšeš, snad se v blízké budoucnosti na tuto nemoc najde nějaký účinný lék či něco, co opravdu pomůže.
Přeju Ti, aby Tě ta nemoc nechala napokoji a nepůsobila Ti velké problémy teď ani v budoucnu.

37 Wnaty Wnaty | E-mail | Web | 23. března 2017 v 22:24 | Reagovat

Díky za článek, velmi přínosný!
Obecně, problémy týkající se ženských pohlavních orgánů jsou nevyzpytatelné a opravdu velmi nepříjemné. Od mykóz,  přes cysty, po rakovinu..
Doufám, že se ze své nemoci vyléčíš, nebo ji alespoň utlumíš a věřím, že dětí se určitě dočkáš!

38 Ellanor Ellanor | Web | Pátek v 13:22 | Reagovat

Znám dvě holky, které to potkalo, ale nejsme s nima zase tolik v kontaktu, takže ani nevím, jestli se jim daří líp nebo hůř. Jedna otěhotnět stihla, druhá zatím ne.

Slyšela jsem, že je to civilizační choroba a že by tomu těhotenství mělo přímo prospívat. Držím palce.

39 ra.innie ra.innie | Web | Pátek v 14:15 | Reagovat

[28]: Neznamená, že když trpíš na cysty, že tuhle nemoc určitě máš. Tvorba cyst během cyklu je u některých žen opravdu normální a tudíž to neznamená, že endošku opravdu máš. S naprostou přesností jí zle diagnostikovat pouze laparoskopií.

[29]: Pokud jsi dostala doporučení na diagnostickou laparoskopii, určitě bych to, i vzhledem k lékařům, které jsi obešla a nic ti nezjistili (pokud se tak stalo), neodkládala. Je důležité podchytit tuhle nemoc opravdu včas, protože jakmile by nějaké srůsty byly, mohly by se časem rozrůstat i dál a to je opravdu problém. Nejsem lékař, ale rozhodně bys operaci neměla podceňovat. Někdy je lepší podstoupit malé zlo, než si zadělávat s postupem času na větší problémy. Pokud by sis o tom chtěla napsat, na konci stánky v zápatí najdeš můj email, klidně napiš.

[30]: Nemyslím si, že tohle je zveličování a hysterie. Sama každodenní bolestí procházím a věř, že opravdu není příjemné celodenní bodání v podbřišku. Mnohdy mě nohy bolí tak, že nevyjdu schody, nejsem schopná si někam dojít. Nemůžu jezdit na kole, okamžitě mě bolí nohy tak, že je to neúnosné. Myslím, že nikdo by nestál o bolesti, kvůli kterým nemůžeš třeba i spát. Kolikrát nespím, protože bolest je opravu strašlivá. Nejhorší na všem je, že ti nepomůžou žádné volně dostupné léky na bolest. Osm brufenů denně nedokáže utišit tu bolest. Mimo jiné k bolestivým projevům také například patří i bolestivé vylučování. Neschopnost dojít si na záchod několik dní, i přesto, že tě celé břicho neskutečně tlačí, je opravdu nemilé. Nebo třeba život s umělým vývodem, protože srůsty zasáhly střeva, která se musela z těla odebrat. To si dokážeš představit? A takto bych mohla pokračovat. Endometrióza je v podstatě o té každodenní bolesti a to, že žena nemůže mít děti, už je jenom její důsledek. Doporučení okamžitého otěhotnění je opravdu na místě, protože pro tělo je nejlepší, když je po laparoskopii vyčištěno od ložisek nemoci (jejich vypálení) a zbaveno cyst a srůstů. Je to nejvhodnější chvíle, kdy je vhodné se pokoušet otěhotnět. Nemyslím si, že je nutno řešit tuto nemoc soukromě. Lidé a svět by o ní měl vědět. Uvědom si prosím, že některé ženy dostávají v práci dokonce vyhazov, protože jejich nadřízení si myslím, že si bolesti vymýšlejí. Myslím si, že někdo, kdo o téhle nemoci nic neví, by neměl psát takovéto rouhavé komentáře.

[31]: Ano, máš pravdu, pro hodně lidí je tahle nemoc novinka. Také jsem o ní do určité doby neměla ponětí. Ovšem pak mi přišla do cesty a už mě na té cestě bude doprovázet celý život.

[32]: Děkuji mnohokrát za uznání. Taková slova autora vždy potěší a zvláště v případě, že píše o něčem, o čem část světa neví, že to vůbec existuje.

[33]: Injekce na bolest jsou naprosto obvyklou věcí, protože žádné z volně dostupných léků na bolest opravdu nepomáhají. Vím, že některé ženy dokonce chodí do nemocnice i na kapačky, aby jim to ulevilo od bolesti. Souhlasím s tím, že důležité je nezanedbávat vyšetření. Během doby nebo dokonce let, kdy žena trpící touto nemocí k lékaři nechodí, mohou srůsty v jejím těle napáchat velké škody. Nedivím se proto spojitosti smrti s touto nemocí. V případě, že je nemoc neléčená a nedochází k odstraňování srůstů a ložisek, mohou se srůsty rozlézt všude a to je opravdu problém.

[34]: Na facebooku funguje uzavřená skupina pro ženy trpící touto nemocí. Vyměňujeme si tipy na alternativní léčbu, na bylinky ulevující od bolesti, sdílíme své každodenní problémy, které vznikají díky endometrióze, sdílíme svoje příběhy a jsme si navzájem oporou. Každopádně děkuji za přiložení odkazu.

[36]: Když budu realistická, tak si nemyslím, že se v blízké době najde na nemoc lék. Někteří lékaři nemoc přirovnávají dokonce k rakovině. Myslím si, že úplné vyléčení se z nemoci je v blízké době v nedohlednu.

[37]: Jsem ráda, že mohu sdělit lidem něco nového a obohatit je o novou informaci i přesto, že není nikterak veselá. Proto článek i vznikl, chtěla jsem dát světu vědět, že nějaká takováhle nemoc vůbec existuje. Souhlasím s tebou, že veškeré tyto záležitosti jako jsou ty mykózy, záněty atd., jsou opravdu nemilou součástí života žen. V tomto ohledu jsou ženy opravdu chudáci.

[38]: Ano, možnost otěhotnění, i díky umělému oplození, je opravdu hodně individuální záležitost. Někteří tvrdí, že těhotenství, jak píšeš, je nemoci prospěšné. Myslím si ovšem, že tohle bude také hodně individuální. Některé ženy mají například velmi těžký porod s plánovanou sekcí a endometrióza se právě v jizvě po císařském řezu rozlézá ještě více. Nemyslím si tedy, že doporučení, že těhotenství nemoci prospívá, je pravda. Pokud ovšem ano, je to opravdu velmi individuální.

40 Otavínka Otavínka | Web | Sobota v 16:34 | Reagovat

Článek jsem si přečetla hlavně proto, že jsem o tom nikdy neslyšela,ale v době menstruací jsem měla tak hrozné bolesti,
že jsem dostávala měsíčně týdenní neschopenku, jelikož jsem bolestí nemohla vydržet chodit a stát.Jenže léky na bolest jsou u mne i nadále velkým tématem.Jsem alergická a některé opiáty nesmím kvůli warfarinu. Každého půl roku chodím na bipsie a tak už by se asi na to přišlo.

41 ra.innie ra.innie | Web | Sobota v 18:08 | Reagovat

[40]: Z tohoto důvodu článek také vznikl. Jeho prostřednictvím jsem chtěla dát vědět, že nějaká takováhle nemoc vůbec existuje. Některé ženy příznaky nemoci mají, ale nemoc neznají a nedokážou ji pojmenovat, jak píšete. U mě podezření na nemoc přišlo také díky velmi bolestivé menstruace a z důvodu cyst mi lékař raději doporučil právě diagnostickou laparoskopii. Nevím, zda by se z biopsie na nemoc přišlo, ale něco by se podle mě určitě zjistilo. Vím také, že ložiska nemoci se dají objevit i díky magnetické rezonanci.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama